מנועי חיפוש אקדמיים – Semantic Scholar ו-Academic Search – מה התחדש ?

semantic-schlarמנוע החיפוש המדעי Semantic Scholar ,  שהושק ב- 2 בנובמבר  2015  עם 3 מיליון מאמרים מדעיים,בעיקר בתחום מדעי המחשב, גדל מאז, ושיפר מנשק. מנוע החיפוש בגרסתו הנוכחית הוא פרי שיתוף פעולה  בין Allen Institute for Artificial Intelligence -AI2   ו- the Allen Institute for Brain Science.

יצרני המנוע, שהציגו את המנוע בגרסתו המחודשת, הודיעו ב- 11 בנובמבר 2016 שהמנוע מכסה 10 מיליון מאמרי מחקר בתחום מדעי המחשב  ומדעי המוח.  השאיפה בעתיד הקרוב למפתח את כול המאגר הביורפואי  PubMed.  כמו כן נוספו לו כמה פילטרים לעידון השאילתה. המנוע מבוסס בינה מלאכותית,  סורק מאמרים מדעיים  בווב, מזהה ציטוטים והפניות   בטקסט  וממפתח את הסטים של  הנתונים ושיטות המחקר שבהם נעשה שימוש. המטרה לסייע לאנשי מדע ולתת בידם כלי לניתוח המצב בתחום המחקר שלהם, בדרך קלה יותר כולל תמיכה בשאילתות בשפה טבעית .

msaמנוע חיפוש מדעי נוסף,  מבוסס בינה מלאכותית,  בעל יכולות  חיפוש סמנטיות הוא  Microsoft Academic – גרסה מחודשת של  Microsoft Academic Search שהפסיק להתעדכן בשנת 2012. המנוע מכסה 160 מיליון פרסומים, עם אפשרויות סינון מראש על פי מספר שדות  שימושיים – מחבר, כתב עת , תחום מחקר, והוא כולל גם מידע על החוקרים המשפיעים ביותר בכול תחום מחקר. תמיכה במידע מובנה, עם מאגר המידע הגדול שלו , הופכים אותו על פי Anne-Wil Harzing , שחקרה את הכלי, לכלי שמשלב יכולות/מאפיינים של גוגל סקולר ומאגרי מידע.

מן הראוי לציין, שלאחרונה   הנושא של שילוב בינה מלאכותית  וטכנולוגיות מתקדמות בכלי חיפוש, מתקדם,   וחברות ומוסדות אקדמיים מפתחים תוכנות  חיפוש עם יכולות של בינה מלאכותית,  לדוגמה אב הטיפוס Deeplife לחיפוש מידע ביורפואי

המגמה של שילוב תחום הבינה המלאכותית ומנועי החיפוש ממשיכה להתפתח ועל פי דברי מדען המחשבים עציוני

“In 20 years’ time, AI will be able to read—and more importantly, understand—scientific text"

 

למאמר בנושא

 

 

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה טכנולוגיות, כללי, מנועי חיפוש. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה