ספריות , טכנולוגיות וטרנדים ראויים לציון – מה צופן העתיד ?

העולם משתנה במהירות טכנולוגית, חברתית ואקולוגית. לאור המצב  – מה הן המגמות בספריות , השינויים שהחלו   והשינויים הצפויים וכיצד הם משתלבים עם ערכי הליבה של הספריות – גישה, פרטיות וחופש אינטלקטואלי. כתבה שהתפרסמה  ב-1 ביוני 2020 מציגה תובנות ותחזיות מחמישה הוגי דעות בספרייה שחלקו את עמדותיהם בסימפוזיון  של ארגון הספריות האמריקאי על עתיד הספריות שהתקיים ב-24 -28 ינואר 2020.

הכתבה מציעה תובנות ותחזיות מעניינות במספר תחומים :

רובוטים  בספריות – רובוטים עדיין לא נפוצים בספריות אך  הם משמשים כבר היום למטרות שונות בספריות , אחסון’ קריאת מדפים , ניהול מלאי ועוד. ספריות מסוימות החלו לספק גישה לרובוטים והדרכות בנושא. כך למשל מעבדת הבינה המלאכותית בספריות באוניברסיטת רוד איילנד מקיימת "שעות רובוט" שבועיות בהן סטודנטים לומדים לשלוט ולתכנת רובוטים

יש היבטים מסוימים של עבודת ספרייה שסביר  להניח שיהנו יותר מרובוטים מאשר אחרים. לדוגמה, ספריות יכולות להשתמש ברובוטים חברתיים כדי לברך את המבקרים ולענות על שאלות שקשורות להתמצאות בספרייה. בספריות באוניברסיטת פרטוריה בדרום אפריקה יש רובוט בשם Libby  שכבר מבצע משימות כאלה.

ספריות אוניברסיטת אוקלהומה מנסות את אלקסה, העוזרת הווירטואלית של אמזון, כדי לספק שירותי עזר בסיסיים. באופן דומה ניתן להשתמש ברובוטים  בשירותי היעץ , ובשעת סיפור לילדים .

עם התקדמות טכנולוגיית הבינה המלאכותית רובוטים מתוחכמים, רב-תכליתיים ואוטונומיים יותר עשויים להיכנס לבתים, למקומות העבודה וגם לספריות. איש אינו מבין באופן מלא כיצד האימוץ הרחב של רובוטים ישפיע על הספריות ובכלל ,אך הוא ללא ספק כרוך בהרבה שאלות מעניינות.

קיימות

שינויי האקלים מציבים אתגרים ,ותרחישים שונים אפשריים ותחזיות קודרות הוצגו בדוח האחרון של הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים של האום שהציע יצירת שותפויות מקומיות כמפתח לשרוד את האקלים החדש. ספריות נרתמות אף הן לנושא.   בשנה שעברה ALA אימצה קיימות כערך ליבה, ומתחילים לראות ספריות ירוקות שבאות לידי ביטוי בפעילויות שונות כגון מעבר למוצרי ניקיון ירוקים וטיפול במדשאות אורגניות בשטח ובגן הירק של הספרייה, הוספת מטענים לרכבים חשמליים לחניונים, שימוש באנרגיה סולארית ועוד..

בעת קבלת החלטה נתונה כלשהי  בנושא שנוגעת לשירותים ולפעילות , על הספריות לשאול את שלושת השאלות – האם זה תקין לסביבה? האם זה בר ביצוע מבחינה כלכלית? האם זה שוויוני מבחינה חברתית?

מציאות מדומה

ההנחה היא  ששילוב מציאות מדומה באוריינות מידע בספריות תאפשר למידה פעילה יותר מאשר אוריינות מידע מסורתית שמבוססת על הרצאות. לרוע המזל, עלויות הפיתוח והייצור של תוכן VR הן גבוהות, נע בין 44,000 ל 79,000 $ או אפילו עד 500,000 $. בנוסף, מחקרים אודות השימוש ב- VR בספרייה אקדמית ובסדנאות הדרכה חד פעמיות חסרים. יחד עם זאת, דיווחים על השפעות משחקי מחשב וסימולציות אינטראקטיביות מצאו השפעות חיוביות סטטיסטיות על תוצאות הלמידה.

התמודדות עם הטיית נתונים ופרטיות

כאשר ספריות מבקשות לשפר את שירותיהן או להבטיח מימון, הן עשויות לחוש בלחץ לאסוף נתוני פנים כדי ללמוד ולשכנע. עם זאת, יש לאסוף נתונים כאלו באופן ביקורתי, שכן  פעמים רבות, איסוף נתונים יכול להעמיד את הפרטיות של קבוצות אלה בסיכון גבוה יותר.

הפרות פרטיות דיגיטליות משפיעות לרעה במיוחד על קבוצות חלשות מבחינה כלכלית וחברתית. על ספריות להבטיח כי הנתונים נאספים באופן מוסרי, מאוחסנים באופן מאובטח ואנונימיים. או לשקול לא לאסוף נתוני משתמשים כלל.

ישנם כמה משאבים ומדריכים שיכולים לסייע  בהערכת טכנולוגיה באמצעות עדשת האתיקה של הספרייה, כך למשל באתר של משרד החופש האינטלקטואלי של ALA הרבה חומר בנושא . כל ספרייה צריכה להתאים את המשאבים הללו בצורה הטובה ביותר לצרכי הקהילה שלה.

בהקשר של ספקי מידע – ישנם ספקי משאבים אלקטרוניים שאוספים נתונים שעשויים לפגוע בפרטיות. בהקשר זה ספריות יכולות לפעול כדי לשנות התנהגויות.  מוצגות מספר דוגמאות של פעילויות כאלה כגון : אזהרה ללקוחות על ספקים שמציגים התנהגות רעה בכול הקשור לפרטיות באמצעות מחוון אדום / צהוב / ירוק בקטלוג הספרייה ובכל נקודת גישה אחרת למשאבים אלקטרוניים, בכדי לתת למשתמשים תחושה עד כמה המידע האישי שלהם יהיה מאובטח עם ספק נתון.

אמנם מקובל לטעון כי אנשים אחראים להגנה על הנתונים שלהם, אך זה בלתי סביר ובלתי מעשי. אדם אחד לא יכול להכריח ארגון לכבד את זכותו לפרטיות נתונים. יש לשנות פרדיגמה זו ולהעביר את המוקד לפעולה קולקטיבית. בעבודה עם ספריות, ספקים, ארגונים ומעורבי פרטיות אחרים אפשר  להבטיח פרטיות נתונים לכולם.

מידע נוסף בכתבה מיוני 2020

הסימפוזיון  של ארגון הספריות האמריקאי על עתיד הספריות שהתקיים ב-24 -28 ינואר 2020.

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, מעולם הספריות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה