הספרייה הדיגיטלית Hathitrust    –  הפיל האמין שעושה את העבודה

​HathiTrust היא ספרייה דיגיטלית פרי שיתוף פעולה של כמה מאות ספריות ומוסדות מחקר שפועלים יחדיו כדי לאסוף ,לארגן ,לשמר ולהבטיח נגישות היום ובעתיד  לאוצרות התרבות והידע האנושי. כיום יש בה  כ-140 חברים, והחברות בה פתוחה לכול מוסדות המחקר והספריות בעולם. Hathitrust    מאפשרת  גישה למיליוני טקסטים מספריות מכול רחבי העולם. מקורות הטקסטים מגוונים :    Google, the Internet Archive, Microsoft  והספריות החברות. בראשית יוני 2019  הספרייה עודכנה ונוספו בה מאפיינים שמאפשרים נגישות נוחה יותר לבעלי מוגבלויות.

באתר  יש מנשקי חיפוש פשוט ומתקדם , אפשר לבחור לערוך את החיפוש  בקטלוג או בטקסט המלא של הטקסטים וגם להגביל מלכתחילה את תוצאות החיפוש לטקסט מלא בלבד

באתר יש מידע נרחב על השימוש בספרייה כולל טיפים לחיפוש, אפשרויות הורדה של חומרים ועוד

בכדי להתמודד בצורה יעילה עם כמויות הטקסטים הגדולה נוסד מרכז המחקר  HathiTrust Research Center-HTRC תוך שיתוף פעולה בין Indiana University  University of Illinois, HathiTrust  .  מרכז זה פיתח  כלים ושירותים שמאפשרים כריית טכסט וייעול המחקר מבלי לפגוע בזכויות היוצרים .

כול אלה מצדיקים את שמה של הספרייה HathiTrust, שמורכב משתי מילים – Hathi שמשמעותה פיל בשפה ההודית – חיה שמייחסים לה זיכרון , חכמה ועוצמה, ו-Trust –  אמון שהוא ערך עליון של ספריות המחקר ואחד  מנכסיהן הגדולים. וביחד – המסר של צרוף המלים הוא התועלת הרבה שחוקרים יכולים להפיק ממאגר דיגיטלי מיוחד במינו זה  .

לספרייה /מנשקי החיפוש

מערכת העזרה/שאלות נפוצות

למרכז המחקר

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, ספריות דיגיטליות, תוכנות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה