FoSci – סיינטומטריקה משפטית –   תחום מחקר מתעורר 

trustכתבת אורח  ב- scholaryy kichen  שהתפרסמה ב- 2 באפריל 2024   עוסקת בתחום מחקר מתפתח Forensic Scientometrics   – סיינטומטרקיה משפטית

סיינטומטריקה היא תת-תחום של אינפורמטיקה  שחוקר היבטים כמותיים של ספרות אקדמית. (לעתים  משתמשים בהם כמונחים נרדפים). נושאי מחקר מרכזיים כוללים מדידת ההשפעה של מאמרי מחקר וכתבי עת אקדמיים, הבנת ציטוטים מדעיים ושימוש במדידות כאלה בהקשרי מדיניות וניהול.

התנהגות בלתי הולמת מחקרית והפרות אבטחה מדגישים את הצורך במדיניות מבוססת ראיות, כלים ופרקטיקות נפוצות להבטחת שלמות המחקר על מנת לחזק את אמון הציבור.

בעוד שההתנהלות האחראית של מחקר תמיד הייתה נדבך בתהליך המדעי, בעולם מחקר חישובי ופרסום הולך וגדל, התפתחו שיטות לזיהוי וניתוח התנהגות בלתי הולמת באופן שמצדיק את תחום המחקר האקדמי שלהם .

נכון לעכשיו, המאמצים לשמור על שלמות הפעילויות המדעיות מפוזרים על פני בעלי עניין שונים, לרבות חוקרים, ספרנים, חוקרים עצמאיים, מוסדות מחקר, עיתונאים, פקידי ממשל, מממנים ועורכי דין. מאמצים אלה, למרות שהם בעלי ערך, נטמעים לעתים קרובות בתוך הדיסציפלינות שלהם, מה שמוביל לגישה מקוטעת לטיפול בכשלים ביושרה המחקרית

מחברת הכתבה טוענת שהמורכבות של שמירה על שלמות מחקר מניעה את הפיתוח של תחום דיסציפלינרי חדש המוקדש למחקר פורנזי של יושרה מחקרית. על ידי הקמת תחום מיוחד שמתמקד בפורנזיות של יושרה מחקרית, ניתן יהיה  לטפח שיתוף פעולה רב-תחומי שממנף את המומחיות של כל השחקנים הרלוונטיים.

מחברת הכתבה מציעה  את השם לתחום מתפתח זה: Forensic Scientometrics (FoSci).סיינטומטריקה משפטית.    דיסציפלינה חדשה זו תספק מסגרת מובנית ללימוד ולמלחמה בהתפשטות הדיסאינפורמציה, תוך הבטחת גישה מתואמת ומקיפה לשמירה על שלמות המדע והתקשורת המדעית ולהבטחת שלמות המחקר על מנת לחזק את אמון הציבור.

לכתבה 

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה