מנועי חיפוש אלטרנטיביים – מאפיינים ייחודיים

אין ספק שגוגל הוא מנוע חיפוש הפופולרי ביותר. אחריו גם בינג. אבל קיימים ברשת מנועי חיפוש  אלטרנטיביים עם מאפיינים ייחודיים שאולי בשל כך כדאי לחפש גם בהם.

ביניהם:

startpageStartpage  – מנוע חיפוש שנותן את התוצאות של גוגל, ללא פרסונליזציה,  תוך שמירה על הפרטיות של המשתמש. הוא אינו שומר מידע כלשהו של המשתמש – אינו שומר  כתובת  IP, תוצאות חיפוש , מידע על הדפדפן וכמובן שאינו שומר cookies.

duckDuckDuckGo – מנוע חיפוש שידוע במאפיין העיקרי שלו שמירה על הפרטיות של המשתמש, אבל מלבד זאת  יש לו מספר מאפיינים ייחודיים שלא נמצא בגוגל והם:

  • מאפיין ה- cheatsheet– לקבלת מדריך מקוצר לאפליקציות, יישומים, שירותים – הוספת  cheatsheet לשם היישום  תציג דף לעיון מהיר על השימוש בו. כך למשל הקשתי  בתיבת החיפוש של מנוע החיפוש    google cheatsheet וקיבלתי מדריך קצר על האופרטורים בהם גוגל תומך. כדאי לציין שלא עובד עם כול שם יישום, במקרים כאלה מציג קישורים למדריכים.
  • לקבלת  טבלת צבעים ע"פ RGB די להקיש בתיבת החיפוש של  המנוע color codes
  • לקבלת קוד QR של  אתר מסוים/כתובת מסוימת, די לרשום בתיבת החיפוש QR  ואת כתובת האתר. כך למשל רשמתי בתיבת החיפוש של  המנוע

QR infoscienet.com וקיבלתי את קוד ה- QR של אתר הבלוג

qrinfoscienet

למידע נוסף על מאפיינים נוספים של DuckDuckGo

baseBASE –  מנוע חיפוש מדעי שפותח ומתופעל על ידי הספרייה באוניברסיטת בילפלד שבגרמניה. המנוע כולל למעלה מ- 90 מיליון מסמכים מלמעלה מ- 4000 מקורות מידע. 60% מהם נגישים בטקסט מלא בגישה פתוחה למשתמש. נחשב כמנוע הגדול ביותר למאגרים מוסדיים.

מבחינה טכנולוגית, שלא כמנועי חיפוש מסחריים כלליים דוגמת גוגל שמשתמשים בטכנולוגיה של זחלנים לסריקת הווב, BASE כולל באינדקס שלו  בדרך כלל את מידע העל ממאגרים שמיישמים את פרוטוקול OAI-PMH – Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting

פרוטוקול OAI-PMH הושק בשנת 2001, עם החזון לפתח ולקדם סטנדרטים אינטראופרביליים (שיאפשרו למערכות בעלות פלטפורמות שונות מבחינת תוכנה, חומרה ומנשקים, להחליף מידע במינימום אבדן תוכן ופונקציונליות) לצורך הפצה יעילה של מידע.
פרוטוקול זה לחילופי מידע-על מבוסס על הפורמט של דבלין קור. והמודל לאיסוף מידע, שמשתמש בארכיטקטורה של שרת לקוח, מתבסס על 2 שחקנים עיקריים: ספקי המידע וספקי השירות . המידע במנוע נאסף מספקי המידע באמצעות פרוטוקול OAI-PMH  לאינדקס מרכזי  שממשיך להתעדכן.

מחקרים משנת 2006 ו- 2008 ,שבדקו את מידת הכיסוי של אוספים במסגרת OAI-PMH במנועי חיפוש כלליים, מצאו שהכיסוי חלקי בלבד. יתירה מזו, באפריל 2008 גוגל הודיעה שהיא מצמצמת את תמיכתה בפרוטוקול. לאור העובדות והמחקרים שמלמדים שמנועי חיפוש כלליים אינם מכסים או מכסים רק חלקית מאגרים מבוססי פרוטוקול OAI-PMH, יש להניח ש- BASE   כולל חומר מהרשת הלא נראית , כפי שגם מוצהר באתר המנוע

"Discloses web resources of the "Deep Web", which are ignored by commercial search engines or get "lost in the vast quantity of hits

ולכן כדאי לתת עליו את הדעת בחיפוש חומר מדעי.
מידע נוסף על המנוע מאתר המנוע

coreCORE –   מנוע חיפוש נוסף לחומרים בגישה פתוחה.  אגרגטור של  מיליוני פרסומים  ממאות מאגרי מידע  בגישה פתוחה, ששם לו למטרה להנגיש את כול המידע המדעי בגישה פתוחה לציבור. על פי מה שכתוב באתר מחפש למעלה מ- 36 מיליון מאמרים מדעיים בגישה פתוחה .

ch3ומהאקדמיה ל- B2B

עם הגידול בחשיבותם של השווקים הסיניים, כדאי למטרות עסקים ושיווק להכיר גם את מנועי החיפוש הסיניים הגדולים : Baidu, Qihoo 360, Sogou. מידע על מנועים אלה, מאפיינים וחשיבותם לפעילות עסקית אפשר למצוא בכתבה מיולי 2016 :

"Top 3 Chinese Search Engines: What B2B Marketers Need to Know"

 

 

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה גישה פתוחה, כללי, מנועי חיפוש, ספריות דיגיטליות, פרטיות ואבטחת מידע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מנועי חיפוש אלטרנטיביים – מאפיינים ייחודיים

  1. טל הגיב:

    תודה יפה.

    אהבתי

כתיבת תגובה