Horizon Report 2016 – מגמות, אתגרים וטכנולוגיות בחינוך הגבוה

horizongsHorizon Report הוא פרויקט מחקר איכותני, פרי יוזמה  משותפת של NMC ו- ELI והוא עוסק במגמות, אתגרים והתפתחויות טכנולוגיות שתהיה להן השפעה גדולה ביותר על החינוך, ההוראה והמחקר. הדוח המלא מתפרסם מאז 2002 מדי שנה.

The NMC Horizon Report > 2016 Higher Education Edition  מתאר 6 מגמות , 6 אתגרים משמעותיים ו-6 התפתחויות טכנולוגיות חשובות  שישפיעו ויעצבו את אופן העבודה באקדמיה בשלושה טווחי זמן – שנה, שנתיים-שלוש וארבע-חמש שנים.

מגמות עיקריות : בטווח הרחוק של 5 שנים ומעלה הן:תרבות מתקדמת של חדשנות, וחשיבה מחודשת  בדבר דרך העבודה ואימוץ מודלים חדשים במוסדות החינוך הגבוה, כגון החינוך כשירות על פיו סטודנטים ילמדו וישלמו רק על הקורסים שהם  בוחרים וצריכים.
בטווח הבינוני של 3- 5 שנים – ארגון מחדש של חללי הלמידה, ומעבר לגישות למידה מעמיקות יותר, שימושיות יותר לחיים המעשיים.
ובטווח הקצר של שנה שנתיים– התמקדות יתירה בהערכת הלמידה ומדידתה למען שיפורה, ולמידה היברידית , מקוונת ופרונטלית.

האתגרים המשמעותיים באימוץ הטכנולוגיה בחינוך הגבוה הם : אתגרים פתירים – למידה משולבת פורמלית ולא פורמלית, ושיפור האוריינות הדיגיטלית.
אתגרים קשים הם מודלים מתחרים של חינוך, ופרסונליזציה של למידה.
ואתגרים קשים אפילו להגדרה הם איזון בין החיים ה"מחוברים" לניידים  וה"לא מחוברים" ושמירה על חינוך רלוונטי.

התפתחויות טכנולוגיות חשובות בתחום החינוך הן: בטווח הקצר – "הבא את המכשיר האישי שלך" כלומר עבודה בסביבה ידידותית ומוכרת תוך שימוש במחשבים ניידים אישיים, טבלטים אישיים וכו' . התפתחות נוספת בטווח הקצר היא  Learning Analytics ולמידה בהתאמה –  יישום ה-big data בתחום החינוך  –. תחום מתפתח שיאפשר ניתוח נתונים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות למען הבנה טובה יותר של תהליכי הלמידה וההוראה כדי לאפשר להתאים טוב יותר את ההוראה לצרכים האינדיבידואליים של הסטודנטים.
בטווח של שנתיים שלוש– מציאות מדומה ומציאות רבודה, ו-makerspaces
ובטווח של 4-5 שנים – מחשוב אפקטיבי, ורובוטיקה.

hor2016

הדוח נועד לשמש מדריך לאנשי חינוך, אדמיניסטרציה, מקבלי החלטות  וטכנולוגים למען  קידום ההוראה והלמידה ברחבי העולם כולו.

פירוט נוסף על יישום טכנולוגיות אלו בתחום החינוך על ידי כול הנוגעים בדבר,  מגמות  ואתגרים מרכזיים בתחום החינוך , דוגמאות ומקורות נוספים בדוח המלא

 

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה דוחות מחקר, טכנולוגיות, כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה