עדכונים באלגוריתם של פייסבוק ומשמעותם

ב- 29 ביוני 2016 פייסבוק הודיעה על שינויים באלגוריתם שלה,  שתמציתם  מתן עדיפות  בהזנת החדשות  (news feed)  לתכנים של חברים ומשפחה על פני תכנים שיווקיים/פרסומיים/חדשותיים.

בהצהרה נכתב, שמאחר שהמטרה של  הזנת החדשות היא להציג למשתמשים את המידע הרלוונטי להם ביותר,  פייסבוק מודיעה   על עדכונים בהזנת החדשות שיעזרו למשתמש לראות יותר פוסטים מחברים ומשפחה.

כאשר גוגל השיקה את הזנת החדשות בפייסבוק ב- 2006   קשה היה לנחש את האתגר, בפניו היא ניצבת היום,  נוכח הגידול הרב  במספר המצטרפים  אליה  –  מידע רב מדי  למשתמש . זאת הסיבה לדירוג המידע בהזנת החדשות,  באופן שהמשתמש יראה תחילה את מה שמעניין אותו ולא יחמיץ מידע חשוב לו.  לכן אחת ממטרותיה של פייסבוק היא לדרג נכון את המידע החדשותי בפייסבוק.

כחלק מהתהליך,  פייסבוק מכניסה מדי פעם שיפורים להזנת החדשות שלה. השיפור האחרון מושתת     על מספר ערכים

והם:

  • חברים ומשפחה בעדיפות ראשונה.  פייסבוק  הושתתה על הרעיון של שיתוף משתמשים עם החברים והמשפחה. כדי להבטיח שהמשתמש לא יחמיץ פוסטים מחברים ומשפחה, פוסטים אלו ידורגו בראש  הזנת החדשות  וזאת על סמך למידת העדפותיו של המשתמש. כך למשל, אם משתמש נוטה להעדיף  תמונות מאחותו, אלה יוצבו בראש הזנת החדשות שלו כדי שהוא לא יחמיץ אותם.

לאחר חברים ומשפחה, על פי פייסבוק,  יש למשתמשים 2 ציפיות עיקריות  והן: מידע אינפורמטיבי ומידע מהנה.

  • פייסבוק למדה שאנשים מעדיפים מידע אינפורמטיבי ומשמעותי להם.. המידע האינפורמטיבי שונה מאדם לרעהו ולכן פייסבוק  משתמשת בפרסונליזציה של מידע ,בין היתר על סמך שימוש המשתמש במאפיינים : "unfollow",   "hide", "see first".  מאפיינים אלה מסייעים לפיסבוק ללמוד  על מידת חשיבותם של התכנים למשתמש.
  • פייסבוק למדה עוד שהמידע צריך להיות מהנה. ומידע מהנה הוא סובייקטיבי . פייסבוק משתדלת להבין ולחזות איזה פוסטים יהיו בבחינת הנאה למשתמש האינדיבידואלי כדי שלא יחמיץ דבר .

בעקבות הצהרה זו של פייסבוק על השינוי באלגוריתם  שלה , התפרסמו פרשנויות לא מעטות ברשת על  משמעות השינויים.

היו שסיכמו את השינוי  במשפט הביקורתי :

"less of what's happening in the world, and more of that boring meal your friend ate"

רבים התייחסו להשלכות השליליות שיהיו לשינוי, על המפרסמים, המשווקים וחברות המדיה. והיו שסיכמו את השינוי – אשר יגורו ממנו המפרסמים והמשווקים הגיע – פחות  תנועה /תעבורה לאתרי תוכן על כול ההשלכות שיש לכך .

facebookבהקשר זה הושמעה הדעה שהשיווק באמצעות הדוא"ל  (Email Marketing) ישלים  למשווקים ולמפרסמים את הפער שנוצר ,  עם הפניות לכיצד ומדוע להשתמש בו

וניתנו גם טיפים טכניים כיצד לעקוף  את "רוע הגזירה"   ולהבטיח שאתרי תוכן רצויים כן יופיעו בהזנת החדשות

בכול מקרה,   כדאי לבדוק שוב   עוד כמה חודשים , מתוך צפייה   לשינוי הבא באלגוריתם, שאין ספק שיגיע.

 

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, פייסבוק. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על עדכונים באלגוריתם של פייסבוק ומשמעותם

  1. Amikam Salant הגיב:

    תודה לך ד"ר יפה אהרוני על מידע חשוב מאד!!

    אהבתי

  2. information-world הגיב:

    עמי תודה . דעתך חשובה
    יפה

    אהבתי

כתיבת תגובה