גישה פתוחה – חמישה  עקרונות למשא ומתן עם מו"לים

LIBER  – ארגון ספריות המחקר באירופה  מייצג את האינטרסים של למעלה מ- 400 ספריות לאומיות, ספריות אוניברסיטאיות וספריות מחקר באירופה. הארגון הציג בראשית ספטמבר 2017 לספריות חמישה  עקרונות שנוגעות למשא ומתן עם מו"לים בכול הקשור לגישה פתוחה.

העקרונות מבוססים על הניסיון של הספריות החברות בארגון בשנתיים החולפות ומטרם להדריך את הספריות וקוֹנְסוֹרְצְיוּמים במעבר ממודל המנויים – מודל בו הקורא משלם  עבור הוצאות ההוצאה לאור  למודל הגישה הפתוחה, בו המחבר משלם – APC – Article Processing Chages.

חמשת העקרונות הם:

  • כריכת המשא ומתן בכול הקשור למנויים יחד עם המשא ומתן עם ה-APC  -שניהם הולכים יד ביד

הדילים של  המנויים לכתבי עת קשורים עם הדילים בכול הקשור ל- APC  . אין לשלם בה בעת על מנויים ו-APC  . לכן כול עסקה חדשה חייבת לכלול תנאים שנוגעים לשני הצדדים של המטבע. הוצאות גדלות על APC    חייבות להתקזז באופן פרופורציונלי עם ההוצאות על דמי מנויים.

  • אין גישה פתוחה, אין עלייה במחירים

ספריות שלמו למו"לים במשך שנים סכומים שגדלו ב-8% מדי שנה, כביכול כדי לאפשר למו"לים לחדש.מאפיין מפתח של חידוש בקהילה האקדמית הוא שהתפוקה המחקרית תהיה חופשית. לכן אם אין אפשרות להשיג עם המו"לים הסכמים על גישה פתוחה, אין להסכים לעליות מחירים בעתיד.

  • שקיפות וחשיפה בכול הנוגע לדילים שנוגעים למנויים.

ההתנהלות המעשית של הספריות חייבת לשקף את מחויבותן לגישה פתוחה. לפיכך הסכמים שקשורים למנויים לכתבי עת חייבים להיות פתוחים. החברה לא תקבל הסכמים סודיים בכסף ציבורי, בצורה של הסכמים חסויים.

  • גישה בַּרת-קַיָּמָה לתכנים

כדי להימנע מהשקעת כספים נוספים במערכת וכדי לחזק את הגישה הפתוחה, חלק מהספריות ותרו על  זכותן לגישה תמידית/נצחית לתכנים. גישה תמידית קריטית בסביבה המשתנה במהירות של ההוצאה לאור. ספריות חייבות להבטיח גישה בַּרת-קַיָּמָה לתכנים

  • דוחות שימוש חייבים לכלול גישה פתוחה

למרות שהסכמי גישה פתוחה מבוססי APC  נעשו פופולריים יותר, הדיווח על השימוש בחומרים בגישה פתוחה הוא נדיר. כשם שספריות מקבלות דיווח על הורדות ושימוש בעולם המנויים, הן חייבות לקבל דוחות על הפרסומים בגישה פתוחה. זה טבעי לקבל תובנות ומידע על מה שאנו משלמים.

חמשת עקרונות אלה  הן בהשראה של הצהרות אחרות כולל   Amsterdam Call for Action on Open Science  ו- OA2020 Initiative.

כמו כן עקרונות אלה עולים בקנה אחד  עם ההמלצות/ההנחיות של  OSPP   שמדגישות קיימות, שקיפות, עידוד מחקר/תמריצים, הערכת מחקר  ומעורבות הקהילה, וקוראות לכול בעלי העניין להעריך ולזהות כיצד להשיג את המטרה של הנציבות האירופית לגישה פתוחה מלאה בשנת 2020.

להצהרה המלאה

אודות information-world

ד"ר יפה אהרוני , מידענית
פוסט זה פורסם בקטגוריה גישה פתוחה, כללי, מחדשות המו"לים, מעולם הספריות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על גישה פתוחה – חמישה  עקרונות למשא ומתן עם מו"לים

  1. שירי דיסקין הגיב:

    ד"ר אהרוני, תודה על המידע החשוב. האם אוניברסיטאות בארץ מקפידות על עקרונות אילו בעת מו"מ על חידושי מנוי מול המו"לים?

    אהבתי

כתיבת תגובה